Skip to main content

TRAVEL – Snapshot diary Boedapest

Afgelopen weekend was ik in het prachtige Boedapest. Wat een mooie stad! Natuurlijk heb ik hier ook heel wat foto’s van gemaakt die ik graag met je deel.

Boedapest dag 1 – Uitzichtpunt
Budapest-heenreis
Al om 7:20 uur vertrekt onze vlucht vanaf Rotterdam. Onderweg genieten we van de zonsopkomst en voor we het weten vliegen we al boven Boedapest. Wat een mooi uitzicht over de stad.

Budapest-gebouwen
Na een bus en metro rit wandelen we een stukje richting ons hotel. Wat een mooie gebouwen staan hier. Zoveel vrolijke kleuren en motieven. Ik word er vrolijk van en ben direct verliefd op de stad!

Budapest-uitzicht1In de buurt van het hotel aan de overkant van het water is een uitzichtpunt op een heuvel. Hier wandelen we naar toe. Om het uitzicht te bereiken maken we een aardige klim. Maar wauw wat is de herfst mooi, zo met het zonnetje erbij is dit echt genieten.

Budapest-uitzicht2Eenmaal boven genieten we van het mooie uitzicht over Boedapest. Natuurlijk maak ik ook heel wat foto’s. Het is super fijn dat het zo helder is!

Budapest-taartje
Halverwege de middag besluiten we even uit te rusten onder het genot van een kopje thee en een gebakje. Een heel leuk zaakje met erg veel lekkers. Boedapest zit vol met dit soort zaakjes en bakkerijen. Waar wij natuurlijk dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Boedapest dag 2 – Het oude stadscentrum
Budapest-burchtheuvel
Na een uitgebreid ontbijt pakken we vanochtend de metro richting het oude stadscentrum op de Burchtheuvel. Aan deze kant van de rivier ligt het stadsdeel Boeda, wat erg heuvelachtig is.

Budapest-kerk
Hier staat deze prachtige Matthiaskerk kerk! Ik kan wel blijven kijken naar het prachtige dak van de kerk, wat een vrolijke kleurtjes en motieven.

Budapest-burchtheuvel1
Hierna lopen we verder naar het Koninklijk paleis. Wat een enorm gebouw.

Budapest-kettingbrug
Eenmaal beneden lopen we via de Kettingbrug naar het andere gedeelte van de stad. Het stadsdeel Pest is vlak en hier bevind zich tegenwoordig het centrum van Boedapest.

Budapest-avondHier bezoeken we nog een enorm indrukwekkend gebouw; het parlementsgebouw. Nadat we een hapje gegeten hebben lopen we langs het water terug naar het hotel. Met prachtig uitzicht op de burchtheuvel.

Boedapest dag 3 – Parkwandeling
Budapest-margarethaeiland
Deze morgen pakken we de metro richting Margaretha eiland. Dit kon je al zien op de eerste foto vanuit het vliegtuig. Ik ben direct verliefd!! Zodra we het eiland oplopen zien we enorm veel sportieve mensen. Wat blijkt, er is een hardlooppad rondom het eiland. Een echt pad geschikt om op hard te lopen, met kilometers aangegeven, water drinkpunten en heel erg veel sportieve mensen. O wat zou ik graag meelopen!

Budapest-plein
Hierna bezoeken we het Heldenplein en wandelen hier nog wat door het bijgelegen stadspark tot onze voeten echt niet meer willen.

Budapest-muvesz
Volgens ons boekje over Boedapest staat de stad bekend om de koffiehuizen. Het boekje (van de ANWB) raad Művész aan en dus gaan we hiernaar op zoek. Eenmaal aangekomen ben ik direct enthousiast, want er staan heel veel taartjes te draaien bij de ingang.

Budapest-hongaarseten
Een andere tip uit het boekje is Csarnok Vendéglő, waar je echt Hongaars kunt eten. Eenmaal binnengekomen zien we dat het boekje gelijk heeft, de tijd lijkt hier te hebben stil gestaan. Maar we worden ontzettend vriendelijk geholpen en eten onze buikjes vol.

Boedapest dag 4 – Laatste uurtjes
Budapest-ontbijt
Voor de laatste keer genieten van het ontzettend uitgebreide ontbijtbuffet. Zoveel keuze! Iedere ochtend liep ik dan ook aardig wat keren heen en weer met bordjes en schaaltjes vol met lekkers.

Budapest-markthalNog een laatste bezoekje aan de markthal van Boedapest. Wauw! Dit is wel even wat anders dan ik gewend ben (de Markthal van Rotterdam). Wat groot! Beneden is allemaal eten en de verdieping erboven is helemaal gevuld souvenirkramen.

Budapest-terugreisOp de eerste foto nog in Boedapest en voor je het weet sta je weer in het grauwe Rotterdam.

Het was een top weekend! Ik kan iedereen een bezoekje aan Boedapest aanraden. Wat is jouw favoriete stedentrip bestemming?