Mount Batur sunrise trekking

TRAVEL – Mount Batur sunrise trekking

Wij brachten deze zomer ruim drie weken door in het prachtige Indonesie. Hier hebben we ontzettend genoten van het prachtige strand, de zon, het lekkere eten en de prachtige cultuur. Toch konden we op vakantie ook niet stil zitten. We boekten een sunrise trekking naar de top van vulkaan Batur. Benieuwd of ik de 1717 meter hoge top heb gehaald?

’s Ochtends om 2 uur werden we opgehaald met een busje. Onderweg naar het startpunt van de trekking. Eenmaal hier aangekomen is het behoorlijk druk. We zijn zeker niet de enige die deze uitdaging aan gaan. We maken kennis met onze drie lokale gidsen, krijgen een zaklamp en gaan dan van start.

Met een kleine groep vertrekken we richting de top van Mount Batur. We moeten hier voor zonsopkomst zijn en hebben nog heel wat meters te gaan. Het eerste stuk pad is nog vrij recht en breed maar naarmate we dichter bij de top komen word het pad smaller en stijler. We klimmen en klauteren achter elkaar aan naar boven.

De laatste 20 minuten zijn behoorlijk pittig. Van stenen is het “pad” over gegaan in zwart vulkaan zand en het is zwaar om hierdoorheen te ploeteren. Toch zijn we ruim voor zonsopkomst boven! Yes!

We wachten geduldig met elkaar tot de zon langzaam op komt! Wat een plaatje!! Echt één van de mooiste dingen die ik in mijn leven heb mogen zien. Op de achtergrond is de tweede en hogere vulkaan van Bali te zien. Wauw. Wauw.

mount-batur-02

Als de zon eenmaal op is maken we ons klaar voor de terugtocht naar beneden. We zien verderop mensen lopen en vragen de gidsen of wij daar ook heen kunnen. Het is mogelijk rond de krater te lopen en aan de andere kant naar beneden te lopen. Wel waarschuwt de gids dat het wel wat smal en gevaarlijk kan zijn. Even twijfelen we, maar we besluiten het toch te doen!

mount-batur-03

Hier hebben we absoluut geen spijt van gekregen. Wat een bijzondere ervaring. De zonsopkomst was mooi, maar de krater is nog veel mooier. We zien en voele het warme stoom uit de vulkaan komen. Zo indrukwekkend. Als we rond zijn beginnen we aan de afdaling. Pittig! Door het zwarte zand glijden we naar beneden. Als we het zwarte vukaanzand achter ons laten is het tijd om de schoenen te legen, die zitten helemaal vol. Dan lopen en klauteren we verder naar beneden. Rond een uur of 10 staan we weer aan de voet van Mount Batur.

Onze gidsen waren ontzettend leuk en enthousiast! Zij renden naar beneden, weer omhoog en weer naar beneden. Ik deed het iets rustiger aan. Omdat we met een kleine groep maarliefst drie lokale gidsen hadden was er continu iemand in de buurt om de weg te wijzen en te helpen waar nodig.

mount-batur-04

Ben jij wel eens in Bali geweest? Mocht een reis naar Bali op de planning staan dan kan ik de Mount Batur sunrise trekking zeker aanraden! Het laatste stukje is pittig, maar goed haalbaar. Het uitzicht is het zeker waard.