Weekdagboek-wk20-vr

FOOD – Eiwitrijk voedsel

Nu ik bezig ben met het opbouwen van spieren en probeer vet te verliezen is het binnen krijgen van voldoende eiwitten erg belangrijk. Benieuwd naar mijn favoriete eiwitrijke producten?

Op dit moment is mijn doel op 30% van mijn calorieen uit eiwitten te halen. Best een uitdaging!

Maar waar zitten deze eiwitten dan in? Uit welke voedingsmiddelen kan ik deze het beste halen? Ik ging op onderzoek uit en deel dit graag met jou!

Zuivel

Zuivel is een hele goede eiwitbron. Mijn favorieten zijn:

  • Magere kwark
  • Magere melk
  • Magere yoghurt
  • Griekse yoghurt
  • Magere kaassoorten
  • Cottage cheese / huttenkase

Vlees en vis

Kies vooral voor magere vlees en vissoorten. Denk aan:

  • Mager rundvlees
  • Kipfilet
  • Kalkoenfilet
  • Mager varkensvlees
  • Rookvlees
  • Tonijn
  • Kabeljauw
  • Witvis
  • Zalm
  • Krab
  • Garnalen

Groente en peulvruchten

Naast vlees en zuivel bevat ook groente veel eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Broccoli
  • Taugé
  • Champignons
  • Kikkererwten
  • Witte bonen
  • Bruine bonen
  • Kidney bonen
  • Linzen

Plantaardige eiwitten

Met name als vegatariers kan het echt heel lastig zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Gelukkig zijn er ook plantaardige eiwitten:

  • Quinoa
  • Bulgur
  • Havermout
  • Pindakaas
  • Noten (hazelnoten, amandelen)
  • Pitten en zaden (pompoenpitten, chiazaad, lijnzaad)

En dan tot slot is er natuurlijk het ei. Het eigeel bevat veel vet, maar het eiwit bevat veel eiwitten (ja, duh!).

Wat is jouw ervaring met eiwitten?
Handtekening-Nana

Nathalie

Blogger missionnana.nl