opbouwen3

SPORT – Opbouwen update #3

Het blijft een gevecht tegen de blessures. Toch bouw ik langzaam op in afstand. Benieuwd hoe de afgelopen 2 weken zijn gegaan?

21 augustus – 10 kilometer

Na die 16 kilometer van afgelopen zaterdag staat deze avond de Ronde van West op het programma. Een leuke loop in Cappelle aan de IJsel. Toch 2 flinke afstanden vlak na elkaar. Hoe die is gegaan lees je hier.

opbouwen3-01

24 augustus – 4,2 kilometer

Door de 10 kilometer van dinsdag en de duurloop die ik voor zondag op de planning heb staan bouw ik deze week in afstand flink op. Omdat ik ook deze week toch graag 3 keer wil lopen ga ik vanavond voor een korte afstand op een rustig tempo. Na de Ronde van West heb ik last van stijve enkels en ook tijdens het hardlopen vanavond blijf ik dit voelen. Met een gemiddelde hartslag van 138 bpm is het inderdaad een rustig loopje geworden.

26 augustus – 15 kilometer

Iets zenuwachtig door de stijve enkels stap ik vanochtend de deur uit. Ik warm mijn spieren wat op en ga dan van start. Gelukkig voel ik al direct dat mijn benen beter voelen dan vrijdagavond. De eerste 2,5 kilometer loop ik samen met mijn vriend. Hierna gaan we allebei onze eigen kant op. Het gaat zo lekker dat ik schrik als mijn horloge opeens 6 kilometer aangeeft. Net over de 7 kilometer stop ik even voor een foto. Zelfs de foto gaat snel vandaag en ik kan dus snel weer door. 2 weken terug liep ik 14 kilometer met een snelheid van 5:28 min/km. Als ik zie dat ik rond deze tijd loop geef ik het laatste stuk nog wat gas bij. Ik kom iets te vroeg bij huis uit en moet dus nog een ommetje maken. Dit vind ik mentaal erg zwaar. Omdat mijn benen ook moe worden probeer ik de tip uit die ik in de Runnersworld las. Ik zeg mezelf “ik ga sneller, ik ga sneller” en blijf dit als een mantra herhalen. Bij deze kan ik dit direct iedereen aanraden, want die laatste kilometer loop ik met een snelheid van 5:18 min/km. Dit zorgt voor een gemiddelde snelheid van 5:27. Doel gehaald!

opbouwen3-02

30 augustus – 8,2 kilometer

Eigenlijk had ik gisterenavond een training op de planning staan. Maar omdat dat de enige avond in de week was waarop het regende besloot ik mijn training een dag te verschuiven, naar donderdag. Omdat ik die avond geen tijd had zette ik mijn wekker om 6:00 voor een ochtendrun. Het is even wennen als het nog donker is als ik de deur uitstap, maar het wordt al snel licht. Een voordeel is dat ik daardoor onderweg minder afgeleid ben en dus lekker doorren. Na 5 kilometer zie ik opeens het zonnetje opkomen. Wat is dat toch iets magisch! Ondanks dat ik wel wat last had van iets stijve enkels, ben ik blij mee dit rondje!

1 september – 17,1 kilometer

Voor deze afstand ben ik best zenuwachtig! Mijn enkels voelen stijf en ik merk dat het rennen me erg veel moeite kost. Samen met mijn vriend loop ik de eerste 8,5 kilometer. Hierna gaat hij op zijn eigen tempo lopen en ren ik de laatste helft zelf. Ondanks dat ik het zwaar heb geniet ik sommige stukken ook enorm! Het is echt prachtig weer! Omdat ik echt aan alles merk dat mijn lichaam op is loop ik een stuk langzamer dan de afgelopen duurlopen. Toch ben ik weer trots als ik mijn horloge stopzet na 17 kilometer! Did it!

Blessure update

De afgelopen 2 weken voelde ik mijn knie bijna niet! Ook omdat ik minder fiets en ik ben gestopt met boksen. Wel ga ik nu ongeveer 2 keer in de week naar de sportschool. Waar ik me nu het meest zorgen om maak zijn mijn enkels en scheenbenen. Grr! Ik ga toch niet van de ene blessure direct over naar de volgende? Goed naar mijn lichaam blijven luisteren dus de komende weken!

Opnieuw 2 weken met ups en downs! Maar ik ben blij met de keuzes en afstanden die ik heb gemaakt! De komende 2 weken gaan bepalend zijn. Gaat het me lukken om tijdens de Breda Singelloop de halve marathon afstand te lopen?

Nathalie

Blogger missionnana.nl