blessure-update

SPORT – Hoe is het nu met mijn knieblessure?

Tijdens mijn marathontrainingen liep ik een knieblessure op. Ik liep de marathon, maar de afgelopen maanden stonden in het teken van herstellen en rustig opbouwen. Benieuwd hoe het nu gaat? Je leest het in deze korte blessure update.

De eerste dagen na de marathon

Ik heb echt OVERAL spierpijn. De eerste nacht word ik iedere keer als ik wil omdraaien wakker van de pijn. Uit bed komen kost me letterlijk 5 minuten (nee, ik denk echt niet dat dit overdreven is). Ik loop als een pinguin. Opstaan uit mijn stoel is onmogelijk zonder op mijn handen/armen te leunen. Het is te voelen dat ik een marathon heb gelopen. En daarvoor al een maand bijna niet hebben kunnen lopen door de blessure. Maar langzaam trekt de spierpijn weg.

De eerste weken na de marathon

De spierpijn is langzaam weggetrokken, maar mijn rechterknie is wel even klaar met mij. Buigen doet flink pijn. Na een week alleen wat wandelen pak ik wel weer de fiets naar mijn werk. Na 2 weken begin ik langzaam met het volgen van bokslessen. De eerste lessen sla ik alles waarbij ik mijn knieën moet buigen over. Heel langzaamaan kan ik mijn knie iets verder buigen en trekt het stijve gevoel weg.

Een maand na de marathon

Op 10 mei, ruim een maand na de marathon trek ik voor het eerst mijn hardloopschoenen weer aan. Ik heb in het dagelijkse leven geen last meer van mijn knie. Het hardlopen gaat goed en ik loop 5 kilometer. Ik zorg dat ik voldoende rust houd rondom mijn rondjes rennen. En probeer weer 2 keer in de week hard te lopen. Dit gaat met ups en downs. De ene keer heb ik totaal geen last van mijn knie. De andere keer zeurt ie iets en wandel ik wat vaker tussendoor.

Twee maanden na de marathon

De Ladiesrun en Run for KiKa staan op de planning. Ik vind het erg spannend om weer 10 kilometer te rennen. Na de Ladiesrun is mijn knie nog wel wat stijf, na de Run for Kika heb ik eigenlijk nergens last van. Er zit vooruitgang in.

Drie maanden na de marathon

Ik merk nog altijd dat mijn knie een zwakke plek is. Wel word ik steeds iets sneller met hardlopen en merk ik dat mijn lichaam steeds sneller herstelt na een workout. Toch floot mijn knie me na een week veel fietsen en sporten weer terug. Een stapje terug dus maar weer!

Het gaat met ups en downs, maar er zit vooruitgang in. Het belangrijkste is dat ik goed blijf luisteren naar mijn lichaam en rust neem wanneer mijn knie dit aangeeft.

Hoe nu verder?

Ik blijf rustig aan doorlopen en probeer de afstand met de weken weer op te bouwen. Om mijn knie sterker te krijgen wil ik weer starten met krachttraining. Ik wil maar wat graag dit najaar weer een halve marathon kunnen lopen! Maar niet ten koste van mijn knie. Het belangrijkste voor mij is dat ik kan blijven hardlopen.

Ik blijf positief. Heb jij wel eens last gehad van een (knie)blessure? Laat het weten als je nog tips voor me hebt!

Nathalie

Blogger missionnana.nl