Skip to main content

Rotterdam Marathon: nog 84 dagen tot de start

Op 5 april 2020 hoop ik voor de derde keer aan de start te staan van de Rotterdam Marathon. En natuurlijk ook voor de derde keer over de finish te komen! Via deze serie aan blogs hou ik bij hoe mijn trainingen verlopen. Lees snel verder voor de eerste twee weken!

Wat vooraf ging…

Sinds een aantal maanden train ik met de loopgroep van de atletiek. Op dinsdagavond gaan we naar buiten, hier doen we een loopje met verschillende versnellingen. Op donderdag doen we een baantraining en op zaterdag een duurloop.

Naast de looptrainingen ga ik nog twee keer in de week naar de sportschool. Hier werk ik vooral aan aan de stabiliteit van mijn knieën en core.

Marathontraining: week 1

Zaterdag 4 januari

Hardlopen – 22 kilometer duurloop
Vandaag beginnen officieel de marathontrainingen. Wat zenuwachtig sta ik in de kantine van de atletiekvereniging te wachten tot we vertrekken. Vorige week ging namelijk niet zo goed. Ik kreeg al na 7 kilometer een slapende voet en dat trok niet meer weg, waardoor ik de groep niet goed bij kon houden. Gelukkig gaat dit rondje best goed. Eigenlijk vliegen de kilometers voorbij… Wel ben ik blij als we uiteindelijk terug zijn bij de atletiekvereniging hoor. De laatste kilometers zijn toch altijd zwaar!

Zondag 5 januari

Yoga/stretchen – 45 minuten
Vandaag is een rustdag. En dat neem ik erg letterlijk, want in totaal zet ik vandaag nog geen 1000 stappen. Wel doe ik ‘s avonds nog een yogasessie. Hiervoor volg ik een video via YouTube. Altans, ik doe een poging tot….

Marathontraining: week 2

  • Totaal aantal workouts: 7
  • Totaal aantal kilometers: 48

Maandag 6 januari

Krachttraining – 60 minuten
Ik begin de week goed en sta om 7 uur ‘s ochtends in de sportschool. De focus van mijn workout ligt op het versterken van mijn benen en knieën. Ook doe ik wat buikspieroefeningen.

Hardlopen – 7,1 kilometer loslopen
Na het avondeten trek ik toch ook nog even mijn hardloopschoenen aan. Mijn benen voelen nog wat moe en ik kom niet echt vooruit. Pas na 4 kilometer kom ik er een beetje lekker in en besluit ik er toch 7 kilometer van te maken!

Dinsdag 7 januari

Fietsen – 9,5 kilometer heen en 9,5 kilometer terug
Mijn goede voornemen is om weer wat vaker de fiets naar het werk te pakken. En dat deed ik dus vandaag.

Hardlopen – 10 kilometer heuveltraining
Het is maar goed dat ik niet wist wat me vanavond te wachten stond, want oei wat een pittige training! De trainer verraste ons met een heuveltraining. Mijn benen voelden wel verrassend goed, dus ik kon lekker knallen! Het was lang geleden dat ik zo’n moe, maar voldaan gevoel heb gehad na een training.

Woensdag 8 januari

Rustdag!

Donderdag 9 januari

R2R-9janKrachttraining – 60 minuten
Ik begin mijn dag weer om 7 uur in de sportschool. Deze keer leg ik de focus op mijn bovenlichaam en buikspieren!

Hardlopen – 7 kilometer baantraining
Zo goed als de training dinsdag ging, zo’n drama was het vanavond. Al bij de warming up voelde ik dat m’n buik weer eens klotste (ik heb dit wel vaker gehad). Ook tijdens de tempo’s kwam dit probleem helaas snel opzetten en werd ik erg misselijk. Halverwege de training heb ik de tempo’s dan ook opgegeven. Wel heb ik zelf nog een aantal rondjes op een rustiger tempo gelopen om zo toch nog wat kilometers te maken. Maar ik was erg blij dat de training erop zat.

Vrijdag 10 januari

Rustdag!

Zaterdag 11 januari

Hardlopen – 24 kilometer duurloop
Deze duurloop liepen we in een andere omgeving, namelijk Lage Zwaluwe. Om 9 uur startten we vanaf de P+R. Natuurlijk was ik vooraf weer zenuwachtig, maar zodra ik begon met rennen was dit ook direct voorbij. Mijn benen voelden prima.

We liepen flink wat kilometers offroad. Niet echt mijn ding en ook best wel zwaar. De laatste kilometers vond ik dan ook best wel pittig. Maar hé, wel weer 24 kilometer op de teller! Achteraf voelden mijn knieën wel wat stijf.

Zondag 12 januari

Rustdag!

Eigenlijk wilde ik de week weer afsluiten met wat stretchen, maar dat is er niet van gekomen. Wel heb ik goed mijn rust gepakt en nog een klein rondje gelopen om de spierpijn tegen te gaan.

Al met al een geslaagde eerste trainingsperiode! Wel moet ik wat meer gaan testen met eten en drinken voor de baantraining. Want die klotsende buik is niet iets waar ik last van wil blijven houden. Tips zijn dus welkom!

Vind je het leuk om mijn sportieve activiteiten op de voet te volgen? Volg me dan op Strava en Instagram. En vertel… heb jij ook een sportieve week achter de rug?

Handtekening-Nana

Nathalie

Blogger missionnana.nl