Skip to main content

Rotterdam Marathon: nog 70 dagen tot de start

Op 5 april 2020 hoop ik voor de derde keer aan de start te staan van de Rotterdam Marathon. En natuurlijk ook voor de derde keer over de finish te komen! Via deze serie aan blogs hou ik bij hoe mijn trainingen verlopen. Een kort verslag van trainingsweek 3 en 4.

Marathontraining: week 3

  • Totaal aantal workouts: 7
  • Totaal aantal kilometers: 51,5

Maandag 13 januari

R2R-1Fietsen – 9,5 kilometer heen en 9,5 kilometer terug
Weer op de fiets naar het werk. En vandaag moest ik, want mijn auto staat bij de garage om gekeurd te worden.

Hardlopen – 8,2 kilometer loslopen
Ik ga mijn auto ophalen in een dorpje verderop. Pech voor mij, want ik heb het grootste gedeelte van de route tegenwind. De eerste kilometers zijn mijn kuiten wat stijf, de laatste beginnen mijn knieën een beetje te zeuren. Geen rondje dat erg makkelijk ging dus, daarom erg rustig aan gedaan.

Dinsdag 14 januari

Krachttraining – 60 minuten
Omdat ik gisteren niet naar de sportschool kon (want geen auto), was het vanochtend alsnog zo ver. Ik train vanochtend met name mijn benen.

Hardlopen – 10,5 kilometer intervaltraining
Het waait hard, het is donker en het is koud. Oké, over dat laatste denk ik na een kilometer lopen al anders. Het is 12 graden en ik heb me veel te warm aangekleed. Ondanks dat ik weinig energie had voor deze training, gaat ie best wel prima. Het is bikkelen tegen de wind, maar de tijd vliegt voorbij. Dat er morgen een rustdag op het programma staat, maakt ook een hoop goed!

Woensdag 15 januari

Rustdag!

Donderdag 16 januari

Krachttraining – 60 minuten
Om 7 uur is het weer tijd voor krachttraining nummer twee van deze week. Ik doe een fullbody workout, maar focus vooral op mijn buikspieren.

Hardlopen – 7,6 kilometer baantraining
Er staat vanavond een leuke training op het programma. We lopen 6 minuten (32 sec/100m), 6 minuten (31 sec/100m), 5 minuten (31 sec/100m), 5 minuten (30 sec/100m), 4 minuten (30 sec/100m) en 4 minuten (29 sec/100m) op tempo. Steeds een beetje sneller! Ik heb het soms wat zwaar, maar kan het goed volhouden. Erg fijn, na die dramatische training van vorige week!

R2R-3Vrijdag 17 januari

Rustdag!

Zaterdag 18 januari

Hardlopen – 25 kilometer duurloop
Een nieuwe duurloop. Mijn energielevel is al de hele week laag en dat merk ik ook tijdens deze duurloop. Zeker van kilometer 20 tot 25 heb ik het erg zwaar. Gelukkig sleept de groep me erdoorheen. Weer een duurloop die ik a af kan vinken!

Zondag 19 januari

Rustdag!

Dit was niet mijn beste week. Ondanks dat ik wel al mijn trainingen heb gedaan, voelde ik me bijna de hele week futloos. Op naar een nieuwe week, waarin ik me hopelijk energieker voel!

Marathontraining: week 4

  • Totaal aantal workouts: 6
  • Totaal aantal kilometers: 43,4

Maandag 20 januari

Krachttraining – 60 minuten
De week goed beginnen met een uurtje in de sportschool!

Omdat ik na de duurloop van zaterdag last heb van mijn achillespees, besluit ik mijn rondje hardlopen van vanavond over te slaan.

Dinsdag 21 januari

Hardlopen – 9,2 kilometer intervaltraining
Gelukkig gaat het hardlopen vanavond wel oké. De sprintjes op de heuvels sla ik verstandig over om mijn achillespees wat te ontlasten.

Woensdag 22 januari

Fietsen – 9,5 kilometer heen en 9,5 kilometer terug
Weer op de fiets naar het werk. Anders dan voorspelt is het vies en mistig buiten. Maar ondanks dat toch lekker om te fietsen naar het werk.

R2R-2Donderdag 23 januari

Krachttraining – 60 minuten
Zoals iedere donderdag begin ik weer met een uurtje krachttraining. De focus ligt deze week op mijn benen en buik.

Hardlopen – 8 kilometer baantraining
De training van vanavond: 1000 meter, vijf keer 500 meter, 1000 meter en tot slot nog vijf keer 500 meter. De tweede 1000 meter haak ik halverwege af voor een plaspauze. De laatste twee keer 500 meter merk ik weer dat ik weinig energie heb. Maar al met al een prima training.

Vrijdag 24 januari

Rustdag!

Zaterdag 25 januari

Hardlopen – 26,2 kilometer duurloop
Wat zenuwachtig start ik aan deze duurloop. Mijn achillespees is nog altijd niet helemaal herstelt van vorige week en ik hoop dus ook maar dat ik deze training vol ga houden. We lopen vandaag in de Brabantse Biesbosch. Wat een mooie omgeving! Echte en aanrader om een keer te gaan lopen of fietsen.

Gelukkig merk ik ook al snel dat het lopen prima gaat. Ik voel mijn achillespees bijna het hele eind niet. De laatste kilometers zijn wel even bikkelen omdat ik moe begin te worden, maar dat is niet zo gek. ;) Blij zit ik in de auto terug naar huis.

Zondag 26 januari

Rustdag!

Een prima trainingsweek met een fijne afsluiter! Het stretchen is er alleen wel weer bij ingeschoten. Oeps. Een mooi doel voor de komende twee weken.

Vind je het leuk om mijn sportieve activiteiten op de voet te volgen? Volg me dan op Strava en Instagram. En vertel… heb jij ook een sportieve week achter de rug?

Handtekening-Nana

Nathalie

Blogger missionnana.nl