Skip to main content

Rotterdam Marathon: nog 42 dagen tot de start

Op 5 april 2020 hoop ik voor de derde keer aan de start te staan van de Rotterdam Marathon. En natuurlijk ook voor de derde keer over de finish te komen! Via deze serie aan blogs hou ik bij hoe mijn trainingen verlopen. Deze trainingen deed ik in week 7 en 8.

Marathontraining: week 7

  • Totaal aantal workouts: 6
  • Totaal aantal kilometers: 49,2

Maandag 10 februari

Krachttraining – 60 minuten
Om voldoende rust te pakken ga ik vandaag niet ‘s ochtends om 7:00 uur naar de sportschool, maar direct na het werk. Wel even wennen, want wat een drukte! ;) Maar ik kan toch fijn mijn workout doen. Ik doe vooral oefeningen voor mijn benen.

Dinsdag 11 februari

Hardlopen – 11 kilometer intervaltraining
Vandaag moet ook ik eraan geloven: wind! Maar gelukkig blijft het wel droog. De meeste versnellingen gaan wel lekker, maar bij andere versnellingen merk ik dat van het ene op het andere moment mijn energie op is. Over het algemeen een goed gevoel over de training!

Woensdag 12 februari

Rustdag!

Donderdag 13 februari

Krachttraining – 60 minuten
Eenmaal in de sportschool voel ik al snel een migraine aanval aankomen. Ik zie vlekken en kan bijna niet in het licht kijken. Shit. Ik besluit alleen apparaten te doen waarop ik kan zitten en even te wachten hoe het gaat. Gelukkig zakt de hoofdpijn na 15 minuten en kan ik toch mijn training redelijk goed afmaken.

Hardlopen – 8,2 kilometer baantraining
De hele dag regent het al en ik zie dan ook echt op tegen de training van vanavond. Als we naar buiten stappen regent het nog zachtjes, maar dat stopt al snel en het blijft de hele training droog!! Tja, heb ik daarom zo tegen mijn training opgezien? De training bestaat uit twee keer: twee keer 1000 meter, twee keer 500 meter.

Vrijdag 14 februari

Rustdag!

R2R-5Zaterdag 15 februari

Hardlopen – 30 kilometer duurloop
Ook deze week hebben we weer geluk met het weer. Het waait flink, maar de storm komt pas later in het weekend. Op de planning staat een voor mij vertrouwd rondje: Kinderdijk. En de ijzertabletten lijken hun werk te gaan doen… voor het eerst sinds de marathontrainingen heb ik het gevoel in te moeten houden om een pace van 6 min/km aan te houden. En de kilometers vliegen voorbij. Eigenlijk stond er 29 kilometer op het programma, maar tja als je dan toch zo ver bent en nog energie hebt dan maak je daar natuurlijk liever 30 van. ;) Moe, maar superblij zet ik mijn horloge stil!

Zondag 16 februari

Zwemmen – 1400 meter
Het is een vieze, stormachtige dag. Een perfecte dag om naar het zwembad te gaan. Tot 12 uur is het wedstrijdbad open. We beginnen dus met het zwemmen van baantjes. Lekker rustig aan. Na 1,4 kilometer vinden we het mooi geweest en duiken we nog even het recreatiebad in. We genieten van het bubbelbad en de sauna. 

Marathontraining: week 7

  • Totaal aantal workouts: 6
  • Totaal aantal kilometers: 56,2

R2R-4Maandag 17 februari

Hardlopen – 7 kilometer
Toen ik gisterenavond het weerbericht bekeek was de beslissing snel gemaakt, ik ga voor het werk een rondje rennen. De eerste kilometer moet ik er wat inkomen. Maar al snel heb ik het gevoel dat ik vlieg (heeft misschien ook iets te maken met de wind in de rug). Ik geniet van het prachtige Kinderdijk. Heerlijk dat het zonnetje weer eerder opkomt en ik weer van dit prachtige rondje kan genieten. En ‘s ochtends zijn de molens op hun mooist!

Dinsdag 18 februari

Hardlopen – 10,7 kilometer intervaltraining
Wind, regenbuien en gezelligheid. Ondanks het vieze weer geniet ik van deze training. De intervallen gaan goed, ik merk echt dat ik meer energie heb.

Woensdag 19 februari

Krachttraining – 60 minuten
Vanochtend duik ik om half 8 uur de sportschool in. Ik train mijn benen en buik. Een fijne training! Omdat slapen op dit moment prioriteit nummer 1 is, ga ik op het moment wat later naar de sportschool. Omdat mijn werktijden flexibel zijn, is dit voor nu een prima oplossing.

Donderdag 20 februari

Vandaag breng ik weer een bezoekje aan de fysio. Ik krijg de uitslag van de echo die ik twee weken terug liet maken. Gelukkig is hier niets op te zien. Wel geeft de fysio nog wat oefeningen voor mijn kuiten/achillespees mee. Iets om de komende weken mee aan de slag te gaan. 

Krachttraining – 15 minuten
Mijn fysio zit naast de atletiek. Het plan was om tussen mijn afspraak met de fysio en de baantraining nog wat krachtoefeningen te doen. Maar de fysio liep flink uit, waardoor ik nog maar een kwartiertje had. Niet echt veel meer kunnen doen dus.

Hardlopen – 8,4 kilometer baantraining
Vanavond staat er weer een minutentraining op het programma. Mijn favoriete baantraining op het moment. Misschien omdat het nieuw is, maar ik vind het fijn te focussen op tijd in plaats van op afstand. We lopen 8, 7, 6, 5 en 4 minuten. Voor het eerst in weken gaat de training me goed af. Ik moet me inhouden om de tempo’s niet te hard te lopen (wat niet altijd lukte) en ben aan het einde niet kapot. Dat terwijl ik twee weken terug nog extra moest pauzeren, omdat ik het niet bij kon houden. Lang leve de ijzertabletten! ;)

Vrijdag 21 februari

Rustdag!

Zaterdag 22 februari

Hardlopen – 30,1 kilometer duurloop
Vandaag staat er opnieuw 30 kilometer op het programma. Deze keer starten we in het Mastbos bij Breda. Om 7:45 uur zitten we dan ook al in de auto. De route van vandaag is een flinke uitdaging. Bijna alles is onverhard en ik zak een aantal keer flink weg in de modder. Niet echt mijn ding… Rond kilometer 15 heb ik er echt even de pest in. Maar daarna vliegen de kilometers toch wel weer voorbij. Ik heb eigenlijk geen pijntjes en ben superblij als ik na 30,1 kilometer mijn horloge stopzet.

Zondag 23 februari

Rustdag!

Deze twee trainingsweken kreeg ik eindelijk mijn energie weer terug. En wat voelt dat goed! Mijn vertrouwen voor de marathon begint ook weer te groeien. Zeker na die twee 30 kilometer afstanden die zo goed gingen. Superblij!

Vind je het leuk om mijn sportieve activiteiten op de voet te volgen? Volg me dan op Strava en Instagram. En vertel… heb jij ook een sportieve week achter de rug?

Handtekening-Nana

Nathalie

Blogger missionnana.nl