Skip to main content

Rotterdam Marathon: nog 28 dagen tot de start

Op 5 april 2020 hoop ik voor de derde keer aan de start te staan van de Rotterdam Marathon. En natuurlijk ook voor de derde keer over de finish te komen! Via deze serie aan blogs hou ik bij hoe mijn trainingen verlopen. We zijn alweer aangekomen bij week 9 en 10!

Marathontraining: week 9

  • Totaal aantal workouts: 7
  • Totaal aantal kilometers: 65,2

Maandag 24 februari

Hardlopen –  8,2 kilometer
R2R-24febWat kan ik toch genieten van mijn ochtendloopjes. De eerste kilometers was ik nog niet helemaal wakker (6:10 min/km), maar daarna ging het heerlijk! Er stond ein-de-lijk eens geen wind en het bleef ook droog (terwijl Buienalarm anders voorspelde). Dit zorgde er wel voor dat ik veel te warm was aangekleed, maar dat kon de pret niet drukken. Uiteindelijk liep ik 8,2 kilometer met een gemiddelde snelheid van 5:36 min/km.

En dat terwijl ik een paar weken terug op maandag nog moeite had met een gemiddelde snelheid van 6:15 min/km. Zo blij dat ik mijn energie terug heb. Een top begin van de week! Overigens voelde ik de 30 kilometer van afgelopen zaterdag nog wel iets in de benen hoor.

Dinsdag 25 februari

Krachttraining – 60 minuten
Gisteren opende een nieuwe Basic-Fit vestiging op 600 meter van mijn werk. Hier bracht ik vanochtend dus eerst een bezoekje. Wel even wennen zo’n nieuwe sportschool, zeker omdat er allemaal net andere apparaten staan dan de sportschool die ik gewend ben. Maar ik ben erg blij met deze vestiging!

Hardlopen – 10,1 kilometer intervaltraining
Vanavond loop ik best lekker. De versnellingen gaan goed, totdat ik de laatste kilometers wat last krijg van mijn achillespees. Iets rustiger aan dan maar. In totaal lopen we ruim 10 kilometer.

Woensdag 26 februari

Rustdag!

Donderdag 27 februari

R2R-28febHardlopen – 9 kilometer baantraining
Na een flinke hagelbui tijdens de warming-up blijft het gelukkig droog. We lopen vijf keer 1200 meter. Ik loop ontzettend lekker! De meters vliegen voorbij en meestal iets sneller dan de bedoeling was. De laatste 1200 meter lopen we vol gas. Heerlijk! Het is zo lang geleden dat ik zo’n afstand zo lekker op snelheid kon lopen. Yes!!

Vrijdag 28 februari

Krachttraining – 50 minuten

Als de wekker gaat heb ik het zwaar, maar eenmaal in de sportschool gaat het lekker. Ik ontdek weer wat nieuwe apparaten en ben nog blijer met de nieuwe sportschool dan ik dinsdag al was. Een fijne workout om de laatste werkdag mee te starten.

Zaterdag 29 februari

Hardlopen – 5,7 kilometer
Vandaag is het kick-off event van Brooks! Een supertoffe dag met het Brooks Run Happy Team 2020. We sluiten de dag af met een rondje (met veel fotostops) door Rotterdam. Bijzonder om over de Erasmusbrug te lopen zo een paar weken voor de Rotterdam Marathon.

Zondag 1 maart

Hardlopen – 32,2 kilometer duurloop
Omdat ik gisteren niet mee kon met de loopgroep voor de duurloop, moet ik vandaag alleen op pad. Mijn doel is ongeveer 25 kilometer. Net voordat ik weg wil gaan, stelt mijn zusje voor om mee te fietsen. De eerste 8 kilometer loop ik zelf tot het punt waar we hebben afgesproken. Vanaf hier fietst zij gezellig mee. Het zonnetje breekt af en toe door, wat erg fijn is! Maar ook de wind laat flink van zich horen. Zeker het stuk in de polder met tegenwind is echt even pittig. Net voorbij kilometer 25 nemen we afscheid. Het gaat eigenlijk best lekker en ik besluit toch ook maar te gaan voor die 32 die de loopgroep gisteren liep. Nog een rondje molens dus. Ik zet mijn playlist aan en zo vliegen er weer wat kilometers voorbij.

Als ik de straat in ren geeft mijn horloge 32 kilometer aan. Ik ren nog 200 meter door en dan is het gedaan. Aan één stuk door 32 kilometer gelopen, zonder stops!! En daarmee ook een PR op de 30 kilometer gelopen. Superblij met deze prestatie, dat geeft vertrouwen voor de marathon!

Wat een week! Nog nooit eerder liep ik zoveel kilometers in één week. Het event van Brooks was superleuk en de duurloop ging zo goed. Ik kan deze week erg tevreden afsluiten… :)

Marathontraining: week 10

  • Totaal aantal workouts: 7
  • Totaal aantal kilometers: 53,9

Maandag 2 maart

Rustdag!

Dinsdag 3 maart

Krachttraining – 60 minuten
Die 32 kilometer voel ik ook vandaag nog wel in mijn bovenbenen. Die ontzie ik dus maar een beetje. Omdat ik alleen de voorkant van mijn bovenbenen voel, kan ik nog genoeg andere oefeningen doen. Deadlifts, abductor en vooral veel buikspieroefeningen.

Hardlopen – 9 kilometer op duurlooptempo
Het is weer “rustweek”. Dat komt goed uit, omdat ik mijn duurloop zondag pas kon doen en ik nog best wel wat spierpijn heb. We lopen vanavond 9 kilometer op duurlooptempo. Zo loop ik mijn spierpijn er lekker uit en kunnen mijn benen nog even rustig herstellen.

Woensdag 4 maart

Hardlopen – 5,2 kilometer tempoloop
Ik nam me voor vandaag alleen te gaan lopen als ik echt zin had. De hele dag scheen de zon, en had ik dus best wel zin. Totdat ik in de auto zat en echt een besluit moest nemen… “Zal ik gaan? Het is wel lekker weer… maar pff wat sta ik lang in de file, het begint al schemerig te worden… maar als ik niet ga heb ik vast spijt… o maar mijn vriend heeft al eten gemaakt… oké ik ga toch.” Dit was in het kort wat er in mijn hoofd speelde.

Uiteindelijk besloot ik toch maar te gaan, want ik wist gewoon dat als ik nu niet meer zou gaan, ik de hele avond zo blijven balen. Het rondje ging lekker en ik kwam (uiteraard) met een fijn gevoel thuis!

Donderdag 5 maart

Krachttraining – 60 minuten
Mijn benen zijn ondertussen helemaal hersteld van de duurloop en ik kon vanochtend dus weer lekker trainen. Ik probeer het deadliften weer langzaam op te bouwen. En dan bedoel ik echt langzaam, want o wat heb ik hier toch altijd een spierpijn van!

Hardlopen – 9 kilometer baantraining
Het regent. En hard ook. Toch heb ik eigenlijk wel zin in een zeiknatte baantraining. Omdat het koud is blijven we de hele warming-up in beweging. De hoofdtraining bestaat uit vijf keer 1000 meter. En die gaan ontzettend lekker. We lopen zelfs iets te hard.

Vrijdag 6 maart

Fietsen – 9,5 kilometer heen en 9,5 kilometer terug
De hele maand februari heb ik de auto gepakt naar het werk. Maar ik heb mijn energie weer terug, en het is vandaag ook eindelijk weer eens goed weer. Een mooi moment om de fiets weer eens te pakken. Op de terugweg heb ik toch flink wat tegenwind. Maar hé, het is weekend!

Zaterdag 7 maart

Hardlopen – 31 kilometer duurloop
Er staat een rondje van 29 kilometer op het programma. Of eigenlijk twee rondjes. Want halverwege lopen we weer langs de atletiek. Een goede mentale training. Gelukkig vliegen de kilometers voor mij weer voorbij. Het is eindelijk eens zonnig en ik geniet echt van het lopen!

Als we over de 29 kilometer terug zijn bij de vereniging, loop ik met een loopmaatje nog een blokje om. Het doel was 30, maar uiteindelijk zijn we pas terug bij 31 kilometer. En die laatste 2 kilometer hebben we ook nog eens extra aan kunnen zetten. Mijn benen voelen top!

Zondag 8 maart

Rustdag!
Vandaag staan we langs het parcours van de CPC. Een hele gezellige dag. Ondanks dat het een rustdag is, zet ik alsnog 17.500 stappen.

Dit waren echt twee super goede trainingsweken. Wat geeft dat een vertrouwen voor de marathon! Ik ben het trainen nog zeker niet zat, maar heb wel ontzettend veel zin in 5 april! Nu maar hopen dat het doorgaat…

Vind je het leuk om mijn sportieve activiteiten op de voet te volgen? Volg me dan op Strava en Instagram. En vertel… heb jij ook een sportieve week achter de rug?

Handtekening-Nana

Nathalie

Blogger missionnana.nl