Skip to main content

Rotterdam Marathon: nog 217(!) dagen tot de start

Op 5 april 2020 hoopte ik voor de derde keer aan de start te staan van de Rotterdam Marathon. En natuurlijk ook voor de derde keer over de finish te komen! Via deze serie aan blogs hou ik bij hoe mijn trainingen verlopen. Helaas liep dat door het coronavirus allemaal net iets anders…

Marathontraining: week 11

  • Totaal aantal workouts: 6
  • Totaal aantal kilometers: 41,8

Maandag 9 maart

Hardlopen – 8 kilometer intervaltraining
De afgelopen weken vloog ik op maandag, vandaag willen mijn benen nog niet echt. Misschien dat mijn benen nog niet echt hersteld zijn, door al het lopen van gisteren? Mijn enkels voelen stijf en zwaar aan. Ik doe het maar rustig aan. Het is wel een mooie ochtend en ik kan dus wel genieten van dit rondje.

Dinsdag 10 maart

Krachttraining – 60 minuten
Tijd om weer de sportschool in te duiken! Deze keer niet alleen, want mijn zusje komt ook gezellig naar mijn sportschool. We proberen wat nieuwe apparaten uit. Benieuwd naar de spierpijn morgen… Het uur vliegt voorbij. Samen sporten is toch echt veel leuker dan alleen.

Hardlopen – 9,5 kilometer intervaltraining
Ik start met het idee dat ik het vandaag rustig aan ga doen. Maar nadat we warm gelopen zijn, gaat het eigenlijk best goed. Dat merken ook de trainer en mijn medeloopmaatjes, want ik word meerdere keren opgejut om toch nog net iets harder aan te zetten. Aan het eind van de training ben ik helemaal leeg, maar ook helemaal voldaan. Een heerlijke training!

Woensdag 11 maart

Fietsen – 9,5 kilometer heen en 9,5 kilometer terug
Het is vandaag mooi weer en ik ga dus weer fijn op de fiets naar het werk. Allebei de ritten luister ik naar een podcast.

Donderdag 12 maart

Het zat er natuurlijk aan te komen. Maar vanmiddag kwam het nieuws dat de Rotterdam Marathon uitgesteld is. Ondanks dat dit geen verrassing is, komt het toch hard aan. Zo ontzettend balen! Maar wat heb ik genoten van alle trainingen. Nu maar hopen dat er een mooie nieuwe datum wordt gekozen.

Hardlopen – baantraining
Als ik in de auto richting huis zit, komt de volgende klap. De training van vanavond is afgelast. Gek genoeg is dit voor mij de spreekwoordelijke druppel. Juist na dat slechte nieuws van vandaag, had ik zin om even te knallen op de baan. Nu ook dit niet doorgaat, heb ik er even helemaal geen zin meer in. Ik kruip op de bank, morgen weer een nieuwe dag.

Later op de avond krijgen we het nieuws dat alle trainingen voor deze maand komen te vervallen. Helaas, maar een paar dagen later snap ik ook wel dat dit gezien de omstandigheden de beste beslissing was.

Vrijdag 13 maart

Rustdag!

De sportschool is nog open, maar die vermijd ik liever even op dit moment.

Zaterdag 14 maart

Hardlopen – 3424 kilometer duurloop
Die duurloop van 34 kilometer gaat dus niet door. Superjammer, want ik verheugde me ontzettend op deze verrassingsloop die de trainer op het programma had staan. Met een klein groepje besluiten we zelfstandig toch nog een eerdere route uit het programma te lopen. Ik ben blij dat ik het op deze manier toch nog een beetje af kan sluiten. Het is een gezellig rondje. Zo gek dat die 24 kilometer nu als een korte afstand voelt.

Zondag 15 maart

Wandelen – 5,7 kilometer
Deze bizarre week sluiten we af met een rondje wandelen. Heerlijk om even een frisse neus te halen.

Marathontraining: week 12

  • Totaal aantal workouts: 7
  • Totaal aantal kilometers: 43,8

Maandag 16 maart

Fietsen – 9,5 kilometer heen en 9,5 kilometer terug
Eindelijk laat het zonnetje zich weer eens zien! Ik geniet volop van mijn ritje heen en weer naar kantoor.

Dinsdag 17 maart

Hardlopen – 10 kilometer
De ontwikkelingen rondom het coronavirus gaan razendsnel. Steeds meer landen gaan volledig in lockdown. Wat ben ik blij dat ik mijn rondje nog kan rennen. Samen met mijn vriend ga ik direct na het werk een rondje. We lopen 10 kilometer. Ik loop voor het eerst in korte broek en geniet van de prachtige zonsondergang en het feit dat we nog kunnen en mogen hardlopen.

Woensdag 18 maart

Hardlopen – 12,3 kilometer
Vandaag is mijn eerste thuiswerkdag. Ik begin om 8:00 uur, zodat ik op tijd naar buiten kan. Het zonnetje schijnt ook vandaag weer en ik besluit dus mijn training van morgen naar vandaag te verplaatsen. Ik besluit de baantraining die op het programma stond te doen. De hele training inclusief warming up, versnellingen en cooling down stel ik in op mijn horloge. In de totale afstand vergeet ik alleen de meters in de rust mee te tellen, waardoor mijn rondje iets groter uitpakt dan de bedoeling was. Maar dat geeft niet. Het is een fijne training!

Donderdag 19 maart

Thuisworkout – 40 minuten
Basic-Fit is dicht, maar gelukkig zijn de GXR lessen via de app beschikbaar voor alle leden. Ik ga voor een lesje Box. Ik ben nu zo’n 1,5 jaar gestopt met boksen, maar hou nog altijd van de sporten. Heerlijk even een half uurtje zweten. Hierna doe ik nog wat oefeningen voor mijn knieën. Die zijn er de afgelopen 1,5 week bij ingeschoten.

Vrijdag 20 maart

Rustdag!

De nieuwe datum voor de Rotterdam Marathon is bekend: 25 oktober 2020. Ik ben erg blij, want dit is precies vier weken na de Berlijn Marathon. Laten we hopen dat alles tegen die tijd weer normaal is…

Zaterdag 21 maart

Hardlopen – 2821,5 kilometer duurloop
Tja, welke afstand loop je als je geen schema en geen doel meer hebt? Samen met mijn vriend besloot ik vandaag op pad te gaan voor een halve marathon afstand. Fijn dat we in ieder geval nog samen kunnen lopen! Al ben ik de eerste kilometers niet zo gezellig, want arg wat waait het hard!! Als we eenmaal mogen draaien en windje mee hebben, gaat het gelukkig een stuk beter! ;)

Zondag 22 maart

Wandelen – 5 kilometer
Het is prachtig weer en dus besluiten we een rondje te gaan wandelen.

Thuisworkout – 60 minuten
De GXR lessen van Basic-Fit bevielen goed. Daarom doe ik vandaag opnieuw een Box workout. Daarna kies ik voor de Booty workout. Oef wat is die pittig, maar hierin zitten wel goede oefeningen voor mijn knieën. Ik sluit af met een korte yoga workout en wat stretchen.

Wat een bizarre weken! Na 36 looptrainingen, zo’n 500 kilometer, 50 uur hardlopen zit het erop. Ontzettend jammer, maar wat heb ik genoten van de trainingen met de loopgroep!

Nu de Rotterdam Marathon is uitgesteld, pauzeer ik deze blogserie even. Ik hoop natuurlijk dit najaar weer te kunnen starten met de marathontrainingen. 

Vind je het leuk om mijn sportieve activiteiten op de voet te volgen? Volg me dan op Strava en Instagram. En vertel… hoe blijf jij fit nu de sportclubs en sportscholen gesloten zijn?

Handtekening-Nana

Nathalie

Blogger missionnana.nl